İSLÂM’DA =
KURAN VE HADİSDE EVRENSEL ŞUUR -2- HAYVANLAR AKILLIDIR.
BEN ALLÂHIN KULUYUM.
Atılmış şeytandan Allâha sığınırım.
Rahmeti Her Şeyi Kapsayan , Çok Rahmet Eden Allâhın adıyla.
(Kuran
- 1 Fâtiha sûresi , Âyet 1)
“Övgü , Evrenlerin
türeteni (yetiştireni - Rabbi) Allah içindir”.
Selâm (esenlik-sağ etme) yüce Allâhın rasûlu Muhammedin üzerine
olsun ve yüce Allâhın rahmeti ve O’nun bereketleri.
İslam kaynakları olan , Kuran ve
Hadis’de hayvanların şuurlu olduğu bildirilmiş. Hayvanların şuurlu akıllı
olduğuna dâir Kur’an’da bildirilenlerden tesbit ettiklerimin bâzıları
şunlardır.
1- Hayvanlar
akıllıdırlar.
2-
Hayvanların kâfirleri ve müminleri vardır.
3-
Hayvanların salâtı (namazı) vardır.
4-
Hayvanların tesbîhi (yüce Allâhı anması) vardır.
5- Hayvanlar
yüce Allâha secde ederler.
6-
Hayvanlardan rızkını taşıyanı ve taşımayanı vardır.
7- Hayvanlar
konuşurlar.
8- Hayvanlar
insanlar gibi ümmetler (inanç ve amel grupları) hâlindedirler.
1 - HAYVANLAR AKILLIDIRLAR.
Yüce Allâh , Kuranda , 8 numaralı sûre olan Enfâl sûresinin 22 numaralı
âyetinde şöyle bildirdi :
(Kur’an - 8 Enfâl sûresi – âyet 22) “Elbette
kötüsü devâbbın (canlıların) indinde Allâhın indinde kötüsü , sağır , dilsiz
(olan) (onlar) ki akletmezler”.
Bu âyetin bildirdiği konuyu
anlamanın birinci şartı DEVÂB kelimesinin anlamını bilmektir.
DEVÂB NEDİR :
Devâb , Arapçadaki dâbbe
kelimesinin çoğuludur , dâbbeler demektir , öyleyse DÂBBE NEDİR. Dâbbe , Arapça
, DE-BE-BE yâni KIMILDADI fiilinden üretilmiş bir kelimedir , anlamı
KIMILDAYANDIR. Öyleyse DÂBBE = KIMILDAYAN anlamındadır. DEVÂB , DÂBBE
kelimesinin çoğulu olduğuna göre , DEVÂB = KIMILDAYANLAR anlamındadır. Tam anlamı bu olmakla birlikte , Bu kelimenin
terimsel anlamını da bilmek gerekir.
Yâni DÂBBE = KIMILDAYAN NEYE DENİR.
DÂBBE =
KIMILDAYAN , NEYE DENİR :
Kuran ve hadislerde ve
Arapçadaki diğer kullanışlardan tesbit ettiğim bâzı dâbbe örnekleri şunlar =
İNSAN , KUŞ , BALIK , YILAN , DEVE , SIĞIR , KOYUN , KARINCA VE KIYÂMET ALÂMETİ
OLARAK YERDEN ÇIKACAĞI BİLDİRİLEN BİR YER HAYVANI YÂNİ DÂBBETÜL ARZ VE SÂİRE.
Bunlardan anlaşılan , bildiğimiz , dünyâya mahsus tüm canlı türleri dâbbedir.
Öyleyse DÂBBE = KIMILDAYAN kelimesinin
terimsel anlamı CANLI’DIR.
Öyleyse ,
DÂBBE = KIMILDAYAN = CANLI anlamındadır.
Öyleyse ,
DEVÂB = KIMILDAYANLAR = CANLILAR anlamındadır.
Kuranda dâbbenin ne
olduğunu bildiren bir âyet var. Bu âyet , Kuranın 24 numaralı sûresi olan NÛR
sûresinin 45 numaralı âyetidir.
(Kur’an - 24 Nûr sûresi – âyet 45) “Ve
Allâh yarattı hepsini dâbbenin (canlının) su’dan , (bundan dolayı) Onlardan
kimi gider üzerinde karnının ve onlardan kimi gider üzerinde iki ayağın ve
onlardan kimi gider üzerinde dördün , yaratır Allâh neyi diler , elbette Allâh
üzerine her şeyin (kadîr) çok iyi ölçüler koyan”.
Bu âyetten
anlaşılan dâbbenin (canlının) genel
türleri şunlardır.
1- Yılan
gibi SÜRÜNGENLER.
2- İnsan
gibi İKİ AYAK ÜZERİNDE GİDENLER.
3- Maymun ve
sâire gibi 2 kol 2 bacak veyâ sığır , at
ve sâire gibi 4 ayak üzerinde gidenler =
DÖRT ÜZERİNDE GİDENLER.
Bu durumda , DABBE kelimesinin CANLI TÜRLERİNİN GENEL ADI
olduğu anlaşılır. Bu durumda başta andığım âyet daha iyi anlaşılıyor.
(Kur’an - 8 Enfâl sûresi – âyet 22) “Elbette kötüsü devâbbın (canlıların) indinde Allâhın ,
sağır , dilsiz (olan) (onlar) ki akletmezler”.
Kuran ve Hadis ve Arapça
kullanımın tanıklığıyla bilinir ki DÂBBE kelimesi İnsanlar ve hayvanlar dâhil
olarak CANLI anlamındadır. Öyleyse bu âyet İnsan ve hayvan ayırmadan tüm canlı
türlerine âit bir özellikten bahsediyor. Âyetin , İnsan ve Hayvan dâhil , tüm
canlı türlerinin akletmeyenlerinin var olduğunu bildirmesinden anlaşılan ,
İnsan ve Hayvan dâhil tüm canlı türlerinin akledenleri = akıllıları vardır. Bu
konunun devâmı olan konularda hayvanların aklının ve şuurunun varlığını daha
açık örneklerle açıklayacağım , inşâellâh = yüce Allâh dilerse.
KONU DEVÂM EDİYOR ÖĞRENİN
VE EVRENSEL ŞUUR UFKUNUZU BÜYÜTÜN.
Âyet = “…ve (Gerçeğe) İletme’ye
uyan Sağ Olsun” (Kuran –
20 Tâhâ sûresi , Âyet 47)
Âyet = “Övgü , Evrenlerin türeteni (yetiştireni - Rabbi)
Allah içindir” (Kuran – 1 Fatiha sûresi , Âyet 1)
Yazar
= Ali kenan Aydın
Konunun ilk oluşturulma
tarihi = 4
Temmuz 2012 Çarşamba (târihinden önce yazıldı)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder