15 Ekim 2019 Salı

İslâmda ; Kur'an ve Hadisde evrensel şuur - 2 - Hayvanlar akıllıdır




İSLÂM’DA = KURAN VE HADİSDE EVRENSEL ŞUUR -2- HAYVANLAR AKILLIDIR.


BEN ALLÂHIN KULUYUM.
Atılmış şeytandan Allâha sığınırım. 
Rahmeti Her Şeyi Kapsayan , Çok Rahmet Eden Allâhın adıyla.
(Kuran - 1 Fâtiha sûresi , Âyet 1) “Övgü , Evrenlerin türeteni (yetiştireni - Rabbi) Allah içindir”.   
Selâm (esenlik-sağ etme) yüce Allâhın rasûlu Muhammedin üzerine olsun ve yüce Allâhın rahmeti ve O’nun bereketleri. 
 Görüntünün olası içeriÄŸi: bitki, çiçek ve doÄŸa
  
             İslam kaynakları olan , Kuran ve Hadis’de hayvanların şuurlu olduğu bildirilmiş. Hayvanların şuurlu akıllı olduğuna dâir Kur’an’da bildirilenlerden tesbit ettiklerimin bâzıları şunlardır. 
1- Hayvanlar akıllıdırlar. 
2- Hayvanların kâfirleri ve müminleri vardır.
3- Hayvanların salâtı (namazı) vardır.
4- Hayvanların tesbîhi (yüce Allâhı anması) vardır. 
5- Hayvanlar yüce Allâha secde ederler.
6- Hayvanlardan rızkını taşıyanı ve taşımayanı vardır. 
7- Hayvanlar konuşurlar. 
8- Hayvanlar insanlar gibi ümmetler (inanç ve amel grupları) hâlindedirler.  

1 -  HAYVANLAR AKILLIDIRLAR. 

                 Yüce Allâh , Kuranda , 8 numaralı sûre olan Enfâl sûresinin 22 numaralı âyetinde şöyle bildirdi : 
(Kur’an - 8 Enfâl sûresi – âyet  22) “Elbette kötüsü devâbbın (canlıların) indinde Allâhın indinde kötüsü , sağır , dilsiz (olan) (onlar) ki akletmezler”. 
                 Bu âyetin bildirdiği konuyu anlamanın birinci şartı DEVÂB kelimesinin anlamını bilmektir.  

DEVÂB NEDİR :  

                  Devâb , Arapçadaki dâbbe kelimesinin çoğuludur , dâbbeler demektir , öyleyse DÂBBE NEDİR. Dâbbe , Arapça , DE-BE-BE yâni KIMILDADI fiilinden üretilmiş bir kelimedir , anlamı KIMILDAYANDIR. Öyleyse DÂBBE = KIMILDAYAN anlamındadır. DEVÂB , DÂBBE kelimesinin çoğulu olduğuna göre , DEVÂB = KIMILDAYANLAR anlamındadır.  Tam anlamı bu olmakla birlikte , Bu kelimenin terimsel anlamını da bilmek gerekir.  Yâni DÂBBE = KIMILDAYAN NEYE DENİR.  

DÂBBE = KIMILDAYAN , NEYE DENİR :  

                  Kuran ve hadislerde ve Arapçadaki diğer kullanışlardan tesbit ettiğim bâzı dâbbe örnekleri şunlar = İNSAN , KUŞ , BALIK , YILAN , DEVE , SIĞIR , KOYUN , KARINCA VE KIYÂMET ALÂMETİ OLARAK YERDEN ÇIKACAĞI BİLDİRİLEN BİR YER HAYVANI YÂNİ DÂBBETÜL ARZ VE SÂİRE. Bunlardan anlaşılan , bildiğimiz , dünyâya mahsus tüm canlı türleri dâbbedir. Öyleyse DÂBBE = KIMILDAYAN  kelimesinin terimsel anlamı CANLI’DIR. 
Öyleyse , DÂBBE = KIMILDAYAN = CANLI anlamındadır. 
Öyleyse , DEVÂB = KIMILDAYANLAR = CANLILAR anlamındadır. 
                    Kuranda dâbbenin ne olduğunu bildiren bir âyet var. Bu âyet , Kuranın 24 numaralı sûresi olan NÛR sûresinin 45 numaralı âyetidir.  
(Kur’an - 24 Nûr sûresi – âyet 45) “Ve Allâh yarattı hepsini dâbbenin (canlının) su’dan , (bundan dolayı) Onlardan kimi gider üzerinde karnının ve onlardan kimi gider üzerinde iki ayağın ve onlardan kimi gider üzerinde dördün , yaratır Allâh neyi diler , elbette Allâh üzerine her şeyin (kadîr) çok iyi ölçüler koyan”.  
Bu âyetten anlaşılan dâbbenin (canlının) genel türleri şunlardır.  
1- Yılan gibi SÜRÜNGENLER. 
2- İnsan gibi İKİ AYAK ÜZERİNDE GİDENLER. 
3- Maymun ve sâire gibi 2 kol 2 bacak veyâ  sığır , at ve sâire gibi 4 ayak  üzerinde gidenler = DÖRT ÜZERİNDE GİDENLER.   
                    Bu durumda ,  DABBE kelimesinin CANLI TÜRLERİNİN GENEL ADI olduğu anlaşılır. Bu durumda başta andığım âyet daha iyi anlaşılıyor.  
(Kur’an - 8 Enfâl sûresi – âyet 22) “Elbette kötüsü devâbbın (canlıların) indinde Allâhın , sağır , dilsiz (olan) (onlar) ki akletmezler”. 
                 Kuran ve Hadis ve Arapça kullanımın tanıklığıyla bilinir ki DÂBBE kelimesi İnsanlar ve hayvanlar dâhil olarak CANLI anlamındadır. Öyleyse bu âyet İnsan ve hayvan ayırmadan tüm canlı türlerine âit bir özellikten bahsediyor. Âyetin , İnsan ve Hayvan dâhil , tüm canlı türlerinin akletmeyenlerinin var olduğunu bildirmesinden anlaşılan , İnsan ve Hayvan dâhil tüm canlı türlerinin akledenleri = akıllıları vardır. Bu konunun devâmı olan konularda hayvanların aklının ve şuurunun varlığını daha açık örneklerle açıklayacağım , inşâellâh = yüce Allâh dilerse.   
KONU DEVÂM EDİYOR  ÖĞRENİN VE EVRENSEL ŞUUR UFKUNUZU BÜYÜTÜN.  

Âyet  =  “…ve (Gerçeğe) İletme’ye uyan Sağ Olsun”  (Kuran – 20  Tâhâ sûresi , Âyet 47)
Âyet  =  “Övgü , Evrenlerin türeteni (yetiştireni - Rabbi) Allah içindir”  (Kuran – 1 Fatiha sûresi , Âyet 1)
Yazar = Ali kenan Aydın   
Konunun ilk oluşturulma tarihi = 4 Temmuz 2012 Çarşamba (târihinden önce yazıldı)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İSLAMDA ; KURAN VE HADİSDE EVRENSEL ŞUUR – 15- GÖKLER VE YER VE ONLARDAKİLER – CEHENNEM VE HER ŞEY

      İSLAMDA ; KURAN VE HADİSDE EVRENSEL ŞUUR – 15- GÖKLER VE YER VE ONLARDAKİLER – CEHENNEM VE HER ŞEY.   BEN ALLÂHIN KULUYUM. A...